امنیت ایمیل
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
امنیت ایمیل
نوشته شده در یک شنبه 18 خرداد 1393
بازدید : 1149
نویسنده : محمدرضا آذری

یکی از شگردهای جدید کلاهبرداری هک و نفوذ به ایمیل افراد است که به منظور کلاهبرداری صورت می گیرد.

یکی از جرائمی که امروزه در فضای مجازی باب شده و مبالغی از هموطنان عزیز کلاهبرداری شده، هک کردن ایمیل کاربران فضای مجازی است بدین معنا که فرد کلاهبردار نام کاربری و رمز ورود به ایمیل کاربر را بدست می آورد. در ادامه پیام‌هایی جعلی با متونی دروغین مثلاً نیاز فوری به پول طراحی می‌گردد و برای دوستان و آشنایان قربانی ارسال می‌شود.

دوستان شما ممکن است ایمیل‌هایی از طرف شما دریافت کنند که حاوی لینک‌های تصادفی یا پیام‌هایی با مضامین درخواست کمک فوری باشد که شما از آنها بی خبر باشید. زمانی که ایمیل‌ها را خودتان ارسال نکرده باشید؛ حتماً ایمیل شما هک شده است. یعنی فردی با استفاده از روش هایی مجرمانه کلمه عبور حساب کاربری شما را بدست آورده و با ورود به حساب کاربری شما و جا زدن خود به جای شما ایمیل هایی جعلی به دوستان و آشنایان شما فرستاده است.

دقت داشته باشید با رعایت نکاتی ساده ولی مهم از مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط کلاهبرداران و مجرمان سایبری در امان خواهید ماند:

  • از رمزهای عبور یکسان استفاده نکنید: چرا که در صورت افشای رمز عبور یکی از حسابهای کاربری امکان دسترسی به دیگر حساب ها وجود نخواهد داشت.
  • بر روی هر لینکی کلیک نکنید: لینک هایی ناشناس یا ضمیمه ایمیل های مشکوک را باز نکنید مگر اینکه فرستنده ایمیل را کاملاً می شناسید و می دانید که آن لینک و یا ضمیمه ایمیل چیست. در صورت کلیک بر روی لینک های ناشناس و نامطمئن امکان نصب نرم افزارهای مخرب بر روی سیستم شما وجود خواهد داشت.
  •  از نرم افزارهای رایگان و کرک شده تا حد امکان استفاده نکنید: در صورت نیاز به استفاده از نرم افزارهای رایگان حتماً آنها را از سایت های مطمئن و مورد اعتماد دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. تردید نکنید که قطعاً تعدادی از بازی ها و نرم افزارهای کرک شده و رایگان آلوده به نرم افزارهای مخرب می باشند.
  •  استفاده از کامپیوترهای قرار داده شده در مکان های عمومی بیشتر دقت کنید: کامپیوترهای واقع در کافی نت ها و مکان های عمومی ممکن است آلوده به کی لاگرهای نرم افزاری و یا سخت افزاری باشند کار کی لاگر ذخیره اطلاعات مهم مثل رمزهای عبور و ... می باشد. با اینگونه کامپیوترها مانند کامپیوتر شخصی برخورد نکنید و رمز عبور خود را ذخیره نکنید و در خاتمه استفاده از این کامپیوترها حتماً از حساب کاربری خود خارج شوید و اگر احیاناً کلمه عبور توسط مرورگر ذخیره شده آن را از قسمت مربوطه پاک کنید.
  • رمز عبور خود را افشا نکنید: در صورتی که رمز عبور ایمیلتان از شما خواسته شد تامل کنید و در صورت دریافت ایمیلی مبنی بر درخواست اطلاعاتی مانند کلمه عبور حساب کاربری ایمیل هرگز کلمه عبور را ارائه نکنید زیرا در صورت لو رفتن رمز عبور از آن سوء استفاده می کنند

ممکن است افرادی موارد امنیتی مربوط به امنیت ایمیل را رعایت نکنند و ایمیل آنان هک شود پس در صورت وقوع چنین پیامدهایی بهتر است اقدامات زیر انجام پذیرد:

  • از بروز بودن نرم افزارهای امنیتی و سیستم عامل خود اطمینان حاصل کنید: در صورت عدم وجود نرم افزار امنیتی فعال بر روی رایانه، در اولین فرصت نسبت به تهیه یک نرم افزار امنیتی قوی و معتبر اقدام و در گام بعدی آن را نصب و راه اندازی کنید و بوسیله آن سیستم خود را اسکن و برنامه های مخرب شناسایی شده را حذف کنید و در صورت نیاز و درخواست نرم افزار امنیتی مبنی بر راه اندازی مجدد رایانه این کار را انجام دهید زیرا برای حذف تعدای از برنامه های مخرب نیاز به Restart کردن سیستم می باشد.
  • نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام کنید: در گام بعدی نسبت به تغییر کلمه عبور حساب کاربری ایمیل خود اقدام کنید و در صورتی که کلمه عبور شما را فرد هک کننده تغییر داده باشد نمی توانید وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که از همین کلمه عبور برای حساب کاربری دیگری نیز استفاده می کنید نسبت به تغییر آن نیز اقدام نمایند.
  • در صورتی که حساب کاربری شما مورد نفوذ قرار گرفت سریعاً به دوستان و اقوام خود هک شدن ایمیل تان را اطلاع داده تا در صورت فرستاده شدن ایمیلی جعلی از طرف شما برای آنها مراقب باشند
  • تنظیمات حساب کاربری خود را چک کنید: بعد از ورود به حساب کاربری خود اطمینان حاصل کنید تا تنظیمات حساب کاربری شما تغییر پیدا نکرده باشد و در امضای شما که در انتهای هر ایمیل قرار داده می شود و در ایمیل های ارسالیتان لینک های ناشناخته ای وجود نداشته باشد زیرا احتمال دارد فردی که ایمیل شما را هک کرده لینک هایی متصل به نرم افزارهای مخرب را برای ایمیل شما تنظیم کرده باشند.
  • به راهکارهای معرفی شده توسط ارائه دهنده خدمات ایمیلی توجه کنید: مراحلی را که ارائه دهنده خدمات ایمیل مشخص می کند تا اثبات شود که صاحب اصلی حساب کاربری شما هستید را دنبال تا کلمه عبور خودتان را بازیابی کنید.

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاع رسانی و پیشگیری , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: